bericht van ‘MAISON the FAUX’

MAISON the FAUX is een recent opgestart modelabel en kan vrij vertaald worden naar ‘het fictieve huis’, het is een reactie op de huidige modehuizen en een knipoog naar de gevestigde orde. Wij van MAISON the FAUX hebben het gevoel dat er geen ruimte meer is voor de ontwikkeling van jong talent. Wij willen vechten om ons als zelfstandig, jong en progressief label in de markt te zetten en weer bewustzijn te creëren voor de waarde van kleding. Dit willen wij bereiken door meer focus te leggen op ambacht, innovatie en visie. Dit als antwoord op de huidige wegwerpcultuur.

De mogelijkheden om als jonge ontwerper vanuit een eigen visie aan de slag te gaan zijn nu zeer beperkt en daarom is het juist zo belangrijk dat er ruimte gemaakt wordt door een label als MAISON the FAUX. Wij willen een plek creëren waar wij ons als jong talent kunnen ontwikkelen. Een ‘huis’ waar wij met een vernieuwende, verfrissende gedachte en aanpak een verschil kunnen maken binnen het huidige modesysteem.

http://www.youtube.com/watch?v=kHCovRoGWOA

MAISON the FAUX is opgericht door Hans Hutting, Joris Suk en Anandi Gall. Hans en Joris zijn beiden afgelopen juli 2013 afgestudeerd aan de opleiding Fashion Design op ArtEZ, de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. De ontwikkelingen van Hans en Joris zijn tijdens de academie nooit onopgemerkt gebleven en dit heeft zich regelmatig gemanifesteerd in publicaties, het meewerken aan een expositie en deelname aan verschillende wedstrijden.

Beide eindcollecties hebben veel publiciteit gekregen. Zo hebben verschillende journalisten een artikel aan hun eindcollecties gewijd, was Joris geselecteerd voor de Frans Molenaar Couture Award en uitgeroepen tot één van de Arnhemse Nieuwe. Tijdens de studieloopbaan van Hans en Joris ontstond het plan om samen te werken. Samen hebben zij de artistieke en creatieve leiding over MAISON the FAUX.

Anandi Gall neemt de leiding over PR en productionele zaken voor haar rekening. Naast haar werkzaamheden als actrice heeft zij de afgelopen jaren ervaring opgedaan in het verzorgen van PR en productie voor verschillende mode gerelateerde evenementen. Zo doet zij onder andere ook de PR voor het modecollectief The Much, Much waarbij Hans en Joris als ontwerpers aangesloten zijn. Vanuit meerdere samenwerkingen van dit drietal is MAISON the FAUX ontstaan.

MAISON the FAUX bestaat inmiddels uit een “Sextet”, een jong team van 6 creatieve mensen met een sterke persoonlijkheid en visie. Naast Hans, Joris en Anandi bestaat het team uit:
Tessa de Boer die zich richt op het ontwikkelen van duurzame productie, Cherish Brouwer die knitwear en research&development onder haar hoede neemt en Mark Stadman die zich buigt over imago, campagne, strategie en presentaties.

Het werken in teamverband geeft mogelijkheden om MAISON the FAUX in alle facetten te ontwikkelen en een all-round modelabel te creëren. Wij allen zijn ervan overtuigd dat het tijd is om een frisse wind door de huidige mode-industrie te laten waaien, dit ter stimulering van jong talent binnen het huidige en toekomstige modeklimaat.

Inhoudelijk zijn onze collecties gebaseerd op grensvervaging, het aandikken van grenzen of daar juist overheen gaan. Ook de vraag ‘wat is man en wat is vrouw’ is in onze visie verweven, waarbij wij niet meer geloven in het grote verschil tussen beide seksen en deze als gelijkwaardig zullen beschouwen. Het uitvergroten of juist verkleinen van deze typische silhouetten of het aangaan van een spel met deze archetypische kenmerken vormen ons grensvervagend imago. Dit doen we door ons te profileren als label waar het geslacht ondergeschikt is aan de ontwerpen. Waar de sekse van de drager geen invloed heeft op de ontwerpen zelf. Dit betekent dat we niet alleen interessant zijn voor mannen of vrouwen maar voor beiden. Met dit statement zullen we een groter publiek bereiken.

Op dit moment zijn wij bezig met de voorbereidingen voor onze eerste collectie en de presentatie daarvan tijdens de Mercedes Benz Fashion Week te Amsterdam in januari 2014. Dit zal tevens de officiële lancering zijn van MAISON the FAUX.

Zonder uw hulp is het op dit moment niet mogelijk om een goede start te kunnen maken en het label hoogwaardig in het Nederlandse modelandschap te plaatsen.

Met iedere bijdrage zijn we ontzettend geholpen en het brengt ons dichter bij het waarmaken van onze ambities en de realisatie van de MAISON the FAUX collecties.

Innovatie en vooral liefde voor het modevak staan bij ons centraal.

Steun MAISON the FAUX op rekeningnummer: NL 14ABNA 0574761004
Wij danken u alvast voor uw aandacht en eventuele steun.

Met heel veel lieve en hartelijke groeten,

MAISON the FAUX
Hans Hutting, Joris Suk, Anandi Gall, Tessa de Boer, Cherish Brouwer en Mark Stadman
office@maisonthefaux.com

Vergeet alstublieft niet uw e-mailadres bij de overschrijving te vermelden zodat wij u op de hoogte kunnen houden van alle MAISON the FAUX ontwikkelingen.

Bij een grote financiële donatie bieden wij u een exclusief en special edition item aan.
Vanaf € 200,- ontvangt u onze ketting (te zien in het filmpje gedragen door Anandi)
Vanaf € 500,- ontvangt u ons shirt (te zien in het filmpje gedragen door Joris)

MAISON_THE_FAUX_PARIS

More from Danielle Wanders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *