Juliette Huygen update 2

 

Innovatie is voor mij ook het herinterpreteren van het oude. Geen vernieuwing zonder een blik over de schouder.

De tijdgeest

De eerste maanden als ‘echte’ product designer en als pre-masterstudent zijn alweer voorbij. Vooral oktober is voor mijn gevoel voorbij gevlogen. Tussen tentamens en de Dutch Design Week door was het een hectische periode, maar ook een periode waarin ik mezelf als product designer op de markt kon zetten.

De Dutch Design Week in oktober is het hoogtepunt voor ontwerpend Nederland. Een week vol nieuwe inspiratie, een week om jezelf als jonge ontwerper van het klif te storten met de hoop dat je opvalt in de zee aan andere talenten. Een week voor nieuw, voor innovatie. Innovatie, een term waar ik eerlijk gezegd altijd een beetje de kriebels van krijg. Net zoals tijdenlang alles wat los en vast zat opeens het label ‘duurzaam’ moest dragen. Modewoord of niet, design is toch eigenlijk altijd innovatie? Iedere ontwerper hoopt iets nieuws toe te voegen aan de markt; iets dat opvalt, iets dat betekenis draagt, iets dat mooi is, iets dat slim is, iets nieuws. Een ontwerper is natuurlijk per definitie op zoek naar een manier om iets toe te voegen, naar innovatie. Ik geloof er niet in dat innovatie alleen ligt in hightech. Dat we enkel innoverend zijn als we met 3d printers werken en de oude ambachten achterwege laten. Innovatie is voor mij ook het herinterpreteren van het oude. Geen vernieuwing zonder een blik over de schouder.

 

Zoals Bill Viola, een van ‘s werelds belangrijkste videokunstenaars, het zei:

‘There is a big push that we all are engaged in, in wanting to have the newest in innovation – and I think that’s all really great. But I also feel that human beings need to be aware of, and grounded in, history.’

Bill Viola

galerie tydeman, house of talent, DDW   Eat, Drink, Design, @Kazerne DDW
Eat, Drink, Design @Kazerne DDW Eat, Drink, Design @Kazerne DDW

De plaats

Tijdens die Dutch Design Week stond ik met mijn collectie op twee locaties; bij Galerie Tydeman en bij Eat Drink Design. Twee totaal verschillende locaties, twee totaal verschillende concepten. Beide vernieuwend binnen de wereld van designexposities. De ene locatie, Galerie Tydeman, ging uit van intiem en persoonlijk. Mischa Tydeman stelde haar huis open voor design publiek en verzamelde samen met haar broer werk van kunstenaars en ontwerpers vanuit het hele land.

De tweede locatie was Eat Drink Design in de kazerne. Uitgangspunt was een totaalervaring; in een oude kazerne, tussen het design en de kunstwerken kon men een espresso drinken en een hapje (of een driegangen diner) eten, of in de winkel design en een biertje kopen. Beide locaties gingen uit van een andere presentatievorm voor design, initiatieven die aansluiten bij wat ik hoop uit te dragen met design.

Juliette Huygen, 'EUTHANASIA' mechanische affectie Juliette Huygen, 'EUTHANASIA' moreel  kompas

Mijn perspectief

Sociaal, persoonlijk een totaalervaring. Begrippen die ik ook in mijn werk probeer te verwerken. Design kan natuurlijk mooi zijn, het kan technisch interessant zijn, ambachten vernieuwen of trends vormen en volgen. Voor mij ligt de toekomst voor design echter in een sociale benadering. Dat design de brug kan zijn tussen wetenschap en het individu. Daar ligt het gebied waar ik mij wil begeven als een ‘bridge over troubled water’. De onderwerpen die ik kies liggen misschien niet altijd voor de hand. Steevast, waar ik ook sta met mijn werk, krijg ik verbaasde blikken. Waarom bespreekt een ‘meisje’ van 23 euthanasie, waar komt dat vandaan? Dat is precies waar mijn werk om draait, om te laten zien dat design juist bij de meest onzekere gebieden houvast kan bieden. Design heeft de kracht om dit soort onderwerpen bespreekbaar te maken omdat het zo dicht bij de mens staat. Dat lijkt misschien een vernieuwende benadering van design en dat krijg ik dan ook soms te horen, voor mij is het niet meer dan vanzelfsprekend. Misschien dat we in decennia zijn vergeten waar design om draait vanuit onze drang naar steeds nieuwer, mooier en beter. In mijn ogen heeft design altijd de rol gehad het leven te vergemakkelijken, juist waar het niet makkelijk is. Of het dan om een stoel gaat die gemakkelijk zit of om een tool om te leren omgaan met euthanasie maakt voor mij dan geen wezenlijk verschil.

Tot de volgende blog!
Juliette Huygen 

Juliette Huygen

Juliette Huygen

ArtEZ final 2013 - Product Design 'In mijn eindexamenjaar gaf ik mijzelf de titel ‘design-antropoloog’. Dit staat voor mij voor een sociale en geëngageerde benadering van design, waarin de mens en zijn rituelen centraal staan'

Be first to comment