verslag FOOD MEETS DESIGN

“EVERYTHING YOU CAN IMAGINE IS REAL”

Pablo Picasso

Deze gedachte was het uitgangspunt voor het onderzoek tijdens de bijeenkomst FOOD MEETS DESIGN. Vol verwachting en nieuwsgierigheid mengden de deelnemers zich onder elkaar op donderdag 6 maart bij de Hooilanden in Bennekom. Martine Boetje van Foodcase opende als eerste de mindset van het publiek met een innovatief concept van opwarmmaaltijden. Na een professionele presentatie van de ontwerpers over hun visie en werkwijze introduceerden de ondernemers hun onderzoeksvraag. Het ijs was gebroken en de eerste contacten werden gelegd.

Food Meets Design           Food Meets Design

Food Meets Design Food Meets Design Food Meets Design
Fotograaf Jacques Jullens

Tijdens een inspirerende workshop van de food designer Nick Twaalfhoven over de esthetische waarde van voedsel bij het ontwerpen van een gerecht konden de deelnemers op een dynamische wijze aan elkaar “ruiken”. Annemarie Geurink nam ons gedurende de maaltijd mee door de verschillende generaties van de afgelopen jaren om een beeld van de tijdsgeest weer te geven. De toon was gezet het onderzoek kon beginnen.

Vol passie en enthousiasme vonden de ondernemers en de ontwerpers elkaar tijdens de tafel sessies “Creative Inventive Thinking”. In twee rondes van vier keer twintig minuten werden ideeën getoetst en nieuwe denkrichtingen verkend. Een ongekende dynamiek van wederzijdse nieuwsgierigheid en betrokkenheid ontwikkelde zich gedurende avond en resulteerde in een groot succes en voldaan gevoel. De ondernemers presenteerden allemaal na afloop met veel bewondering hun ervaring met de creatieve industrie en keerden voorzien van rijke ideeën en onverwachte perspectieven weer richting huiswaarts. 

Food Meets Design                   Food Meets Design

Food Meets Design                   Food Meets Design

Food Meets Design                  Food Meets Design
Fotograaf Jacques Jullens

De kracht van deze avond zat hem vooral in het concept en de voorbereiding. Beide doelgroepen hadden zich goed ingelezen. De ondernemers hadden zich verdiept in de ontwerpers en de ontwerpers hadden de onderzoeksvragen en bedrijven vooraf al bestudeerd.
Het concept van deze avond bestond uit vele dynamische en interactieve interventies die als het ware in een “Pressure cooker”  steeds op een andere manier de” bestuiving “ (botsingskans) stimuleerden.

Kortom, een groot succes deze eerste pilot om de creatieve industrie te gebruiken als nieuwe voedingsbodem voor de bedrijven in de food valley. Een mooi initiatief van het PLATFORM CREATIEVE TECHNOLOGIE, FOOD VALLEY.NL en RCT DE VALLEI  in samenwerking met het Art Business Centre van ArtEZ hogeschool voor de kunsten.

Wil jij ook deelnemen aan dergelijke onderzoeksprojecten, stuur dan je portfolio naar het Art Business Centre: c.smulders@artez.nl

Food Meets Design                  Food Meets Design

Food Meets Design                  Food Meets Design


Michiel Verheugd 5GRADENOOST

Written By
More from Cily Smulders

INNOVATIE VOUCHERS IN BEELD… maison the faux

Het Art Business Centre stelt vanuit Gelderland valoriseert gelden beschikbaar voor Technische...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *