INNOVATIE VOUCHERS IN BEELD… maison the faux

Het Art Business Centre stelt vanuit Gelderland valoriseert gelden beschikbaar voor Technische Haalbaarheids Studies (THS) in de creatieve sector. Het doel is om, relatief laagdrempelig, jonge ondernemers in de aller vroegste fase een idee met een technische component verder uit te laten werken. Een mooie kans voor creatieve ondernemers om in deze risicovolle startersfase van hun onderneming nieuwe frisse ideeën te kunnen door ontwikkelen.

Ook in aanmerking komen voor een THS ?

Neem contact op met Cily Smulders van het Art Business Centre er zijn namelijk nog 10 aanvragen die gehonoreerd kunnen worden. Bel 026 – 35 35 631 of stuur een mail naar abc@artez.nl.

Deze maand kijken we naar het onderzoek van MAISON the FAUX

EVEN VOORSTELLEN…
MAISON the FAUX is een recent opgestart modelabel en kan vrij vertaald worden naar ‘het fictieve huis’, het is een reactie op de huidige modehuizen en een knipoog naar de gevestigde orde. Wij van MAISON the FAUX hebben het gevoel dat er geen ruimte meer is voor de ontwikkeling van jong talent. Wij willen vechten om ons als zelfstandig, jong en progressief label in de markt te zetten en weer bewustzijn te creëren voor de waarde van kleding. Dit willen wij bereiken door meer focus te leggen op ambacht, innovatie en visie. Dit als antwoord op de huidige wegwerpcultuur.

De mogelijkheden om als jonge ontwerper vanuit een eigen visie aan de slag te gaan zijn nu zeer beperkt en daarom is het juist zo belangrijk dat er ruimte gemaakt wordt door een label als MAISON the FAUX. Wij willen een plek creëren waar wij ons als jong talent kunnen ontwikkelen. Een ‘huis’ waar wij met een vernieuwende, verfrissende gedachte en aanpak een verschil kunnen maken binnen het huidige modesysteem.

PHOTO © TEAM PETER STIGTER  SPRING/SUMMER 2015 PHOTO © TEAM PETER STIGTER  SPRING/SUMMER 2015 PHOTO © TEAM PETER STIGTER   SPRING/SUMMER 2015

WAT WAS JULLIE ONDERZOEKSVRAAG?
In Maart zijn wij begonnen met onze technische haalbaarheid studie die is onstaan vanuit een van onze 7 geboden.

-Gij zult streven naar Utopia–

Hooghouden van principes en streven naar een duurzame samenleving.
MAISON the FAUX heeft als belangrijke focus en doel het hooghouden van principes en duurzaamheid; waarde van kleding. Als label willen wij niet meedraaien in de vaste methodes in materiaal en productie van vervuiling en uitbuiting. Wij willen zorg dragen voor de wereld waarin wij leven en met ons label en met onze keuzes een bijdrage leveren aan onze samenleving. Wij willen streven naar een zo groen mogelijk bedrijf en op zoek gaan naar methodes in materiaal gebruik en stofontwikkeling die aansluiten bij onze principes van ethisch en milieu verantwoorde productie. Op het gebied van ecologisch en duurzaam stof en materiaalgebruik is nog veel te onderzoeken en aan terrein te winnen. De meeste stoffen die nu verkrijgbaar zijn met het stempel ecologisch/fair trade/duurzaam etc. zijn voor de avant garde mode niet erg interessant. MAISON the FAUX wil zelf stoffen en manieren gaan ontwikkelen die het imago en het brand MAISON the FAUX het beste uitdragen zonder te vervallen in het “stoffige” eco imago en hier een modische draai aan geven. Bij het maken van kleding en andere textiele producten heb je te maken met een grote hoeveelheid restafval. Doordat de patronen niet uit de volledige stof geknipt kunnen worden houd je vaak grote onbruikbare stukken over. Ook in grote commerciële bedrijven is er vaak sprake van grote hoeveelheden stof die als onbruikbaar worden gezien, deze stoffen zijn voor ons een bron van inspiratie en mogelijkheden. Wij willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met dit ‘afval’. In de collectie ‘It’s Cleaning Day’ zaten een aantal stukken zoals de geweven trui en de Vlisco volant items die een nieuwe input laten zien op het verwerken van restafval en de realisatie daarvan. Wij willen graag onderzoeken of het mogelijk is om vanuit dit restafval nieuwe materialen te ontwikkelen wat op een innovatieve manier op recycling en upcycling inspeelt.

MTF_LOOKBOOK_4 MTF_LOOKBOOK_3 MTF_LOOKBOOK_2 MTF_LOOKBOOK_1

WELKE BEDRIJVEN ZIJN ER BIJ BETROKKEN?
Na aanleiding van onze onderzoeksvraag zijn wij begonnen met onze research en kwamen wij al snel uit op twee bedrijven die ons zouden kunnen voorzien van informatie en materiaal om mee te werken.
Deze bedrijven zijn Texperium en Reisswolf, deze hebben beiden te maken met een groot overschot aan textiele materialen waar nog geen duidelijke bestemming voor is gevonden. Jaarlijks verdwijnt er bij deze bedrijven een grote hoeveelheid textiel afval in de verbrandingsovens.

HOE HEBBEN JULLIE DIT AANGEPAKT?
Na een het verzamelen van materialen waar we mee aan het werk zouden kunnen zijn we we ons gaan verdiepen in technieken waarmee we het materiaal zouden kunnen verwerken. Omdat het materiaal een bepaalde grofheid bevat en redelijk verschillend was van elkaar waren we wel redelijk beperkt in de verwerking van het materiaal. Zo kwamen we al snel op de techniek weven uit, met de ambitie om van het rest product een nieuwe stof te maken. In onze vorige collectie waarbij Vlisco ons rest materiaal was, werd het materiaal vooral in zijn volle glorie toegepast. Bij deze collectie wilde we een nieuwe laag geven aan onze verwerking.

Na een lang onderzoek van verschillende weef technieken, werden we geïnspireerd door een primitieve manier van weven. Wat weer een perfecte aansluiting vond bij het concept van onze collectie. Het concept van de collectie ging over de moderne reiziger, we hebben veel gekeken naar outdooren sportswear die we vervolgens hebben gecombineerd met couture items en afwerkingen. Dit om de tegenstelling te benadrukken van als mens in deze moderne samenleving ‘back to basic’ willen gaan maar luxe hiervoor niet op willen geven.

De manier van weven die ontwikkeld is een handwerk techniek, waarbij je gaande weg in het weefproces steeds aan het ontwerpen blijft door plaatsing van kleurvlakken en uitsparingen binnen het patroon. Om de juiste weefsels op te kunnen zetten, en om er voor te zorgen dat er tijdens het weven geen restmateriaal ontstaat hebben we een weefgetouw ontwikkeld waarbij patroon delen op vorm geweven kunnen worden. De patroon delen worden tussen de ketting draden gehangen waardoor je tijdens het weven altijd de referentie hebt naar de vorm die het moet worden en het kleding stuk na het weven gelijk in elkaar gezet kan worden. Bij het in elkaar zetten worden de ketting draden gebruikt als verbindingsmateriaal door deze allemaal aan elkaar te knopen, waarbij er dus geen naaimachine aan te pas komt.

MTF_VOLKSKRANT

WAT ZIJN DE RESULTATEN?
Na een periode van vier maanden stond daar dan onze “Make a Uturn if possible.” collectie. Deze collectie is gepresenteerd in Juli tijdens de zomer editie van de Mercedes Benz Fashion Week. Een collectie die met hoop bombarie wereld kundig werd gemaakt. De show begon met drie naakte zangeressen rondom een grote vijver midden in de showlocatie. De drie zangeressen begonnen met het zingen van abstracte oerkreten en jungle geluiden waarbij ze later eindigden in een mechanische eclectische rotzooi. De show begon met een jongen en een meisje in primitieve outdoor kleding stukken en werden al snel gevolgd door de rest van onze “moderne tribe”. Een grote verzameling van outdoor referenties, klassieke nachthemden en jurken en grote leren jassen. De collectie werd aangevuld met een grote dosis “couture” en handwerk items waarbij ook de items die ontwikkeld zijn vanuit ons weef en recycle onderzoek.
Vanuit dit onderzoek zijn een viertal items ontstaan die het concept duidelijk ondersteunt hebben. Zo hebben we vanuit deze weefsels twee jassen ontwikkeld, een trui en een tas. Grote oversized jassen en een trui die in hun vormentaal al een duidelijke uitspraak hadden, en door de hand weefsels werden getild naar een couture niveau.
Deze items werden in de show gestyled met andere items van de collectie, zo werden jassen gedragen op grote wijden satijnen broeken en zijden broekrokken,mini rokjes en grote kettingen die ook weer bestonden uit gerecycled materiaal. De show en collectie waren een grote verzameling van creatieve ideeën en elkaar in het totaal beeld hebben ondersteund.
Na aanleiding van deze collectie en presentatie hebben we wederom een hoop pers aandacht kunnen binnen slepen en dit heeft zelfs een mooi artikel opgeleverd in de Volkskrant waarbij we werden benoemd tot de “ones to watch”.

WAT IS JULLIE VOLGENDE STAP?
Op dit moment worden er twee vervolgstappen gezet die in te delen zijn in korte en lange termijn.

Korte termijn: Voor onze korte termijns plannen zijn we afgelopen september naar Parijs geweest om daar een showroom te realiseren. Dit om onze producten, collectie en ideeën wereld kundig te maken en onze horrizon te verbreden op een internationale markt. Als label hebben we een grote internationale ambitie, en wij hadden het gevoel dat wij met deze collectie onze eerste stap konden gaan maken. Onze showroom in Parijs had een duidelijk referentie naar de show in Amsterdam. Waarbij de show in Amsterdam ging over het begin van onze reis en hebben deze reis voortgezet tot aan het Lourdes van de mode, Parijs. Zo had onze showroom het format van een giftshop, waarbij er de mogelijkheid was om souvenirs te kopen na de reis die wij als label hebben afgelegd. In deze showroom hebben de handgeweven items een duidelijke rol vervuld. Zo bestond onze showroom uit een groot assortiment aan kleine souvenir producten (commerciële items van de collectie) en een klein assortiment aan relikwieën ( de exclusieve items van de collectie.) Alle handgeweven items werden daarbij gepresenteerd in grote “barokke” lijsten, om ze bijna heilig te verklaren en daarbij de exclusiviteit te benadrukken. Na aanleiding van onze showroom in parijs, hebben we nu een tweetal winkels die onze handgeweven items zullen gaan verkopen. Zo hebben we nu een winkel in Amsterdam die de grote handgeweven jassen heeft afgenomen en een winkel in New York waar de handgeweven tassen naartoe zullen gaan. Voor deze winkels zal dan ook een kleine productie op worden gezet om deze “couture” items te kunnen realiseren en deze ook op tijd te kunnen leveren.

Langere termijn: Wat heeft dit onderzoek ons op langere termijn opgeleverd? In de ontwikkeling van haar collecties heeft MAISON the FAUX moeite met het vervullen van de door haar aan zichzelf gestelde doelen namelijk hoogwaardige, op internationale niveau verantwoorde en duurzame mode creëren. In dit ontwerpproces is het constant gevecht om duurzame stoffen en materialen te vinden met een modische identiteit passend bij een hoge designstandaard. Het Label wil haar eigen vraag bedienen waar de markt nu geen antwoord op bied. Door een nieuw materiaal ontwikkelen wat op een innovatieve manier op recycling en upcycling inspeelt.
Op dit moment zijn we een samenwerkings verband aangegaan met het bedrijf texperium, waarbij we vervolg stappen aan het zetten na aanleiding van dit project. Zo om een extra laag te kunnen geven aan de producten die we maken. MAISON the FAUX wil door middel van dit nieuwe project de mogelijkheden verkennen om duurzame, geupcyclede materialen (garens en stoffen) ontwikkelen die een grote modiste en creatieve identiteit bezitten. Door middel van dit project zal een nieuw product ontwikkeld worden wat een keten van verschillende verwerkingsmogelijkheden met zich mee brengt.
Dit projectplan van “Afval naar couture” heeft twee doelstellingen: Het ontwikkelen van een drietal geupcycelde couturegarens, het experimenteren met en ontwikkelen van verschillende verwerkingsmogelijkheden en deze beschikbaar stellen aan collega’s ontwerpers/mode producenten. Dit met als subdoelstelling kennisdeling.

  • Het ontwikkelen van een sample collectie van de verwerkte ontwikkelde garens;
  • Dit met als subdoelstelling verduurzaming van de mode industrie en verrijking van het mode landschap.

MTF_CAMPAIGN

 

 

Written By
More from Cily Smulders

MAAK JOUW ONDERNEMENDE AMBITIE WAAR MET EEN STARTERSVOUCHER T.W.V. € 2.500,00!

Startersvouchers voor studenten en alumni van ArtEZ voor de start van een...
Read More

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *