ROOS MEERMAN – LAATSTE BLOGPOST

Af en toe loop ik langs de academie, de werkplaatsen en lokalen van ArtEZ en denk ik terug aan de hectische tijd van het eindexamen. Het is nog maar een jaar geleden, maar het lijken er wel 3. Met een vorm van medelijden kijk ik naar de product ontwerpers die met zweet en tranen werken om hun eindexamen tot een goed einde te brengen, nog niet wetende wat er daarna komen gaat.

Voor het schrijven van deze laatste blog heb ik mijn vorige blogs nog eens doorgelezen. Het is heel leuk om op een rijtje te zien wat er dit jaar allemaal is gebeurd. Vorig jaar had ik een beeld voor mezelf gemaakt van een aantal dingen die ik graag zou willen doen en ik hoopte natuurlijk dat mijn project gezien en gepubliceerd zou worden. In de zomer heb ik geprobeerd te solliciteren bij een aantal ontwerp bureau’s, omdat ik niet verwachte van mijn eigen ontwerpstudio te kunnen leven. Achteraf gezien is het goed dat dit geen succes was, omdat ik al snel al mijn tijd kon besteden aan het opbouwen van mijn eigen studio. Ik had niet in de gaten dat de teksten die ik tijdens de opleiding over een droom van een innovatief laboratorium schreef, best haalbaar zouden zijn.

Een nieuw project
De afgelopen weken heb ik gewerkt aan het project Tactile Orchestra samen met KunstLAB Arnhem. Een begin idee voor dit project ontstond tijdens een masterclass die ik gedaan heb twee jaar geleden die Blikwisseling heette. Vorig jaar pitchte ik dit plan voor de jury van het stipendium die uitgereikt werd door de Groote Societeit in Arnhem en die Tessa Groenewoud uiteindelijk in ontvangst mocht nemen. Toen ik Tom Kortbeek van KunstLAB tegen kwam is dit idee verder gaan groeien. KunstLAB doet interdisciplinaire projecten waarbij wetenschap, techniek en kunst samenkomen. Tom is oorspronkelijk muziektheater maker en hij maakt nu vooral interactieve installaties waarbij muziek een hoofdrol speelt. Een goede match dus. Samen zijn we gaan bedenken hoe we in een interactieve installatie verschillende zintuiglijke ervaringen samen een instrument kunnen laten vormen. Dit heeft geresulteerd in het project Tactile Orchestra die wij vorige week gepresenteerd hebben op Drift festival in Nijmegen en In/visible Cities in Gorizia, Italie.

11406297_923015697762788_1254990197135406457_o  11391393_923015647762793_4334568310431154618_n 11390003_923015654429459_2637986417382582566_n11221528_10152829403830863_1191567695515046171_n

In de muur zitten de opnames van het strijkkwartet Zapp4 verborgen die je kunt horen zodra je de muur aait. De opnames per instrument hebben we opgenomen in het Bimhuis in Amsterdam bij een improvisatie concert van Zapp4 met DJ Jan Bang. Door de muur met een hand aan te raken, activeer je 1 instrument. Door aanraking van meerder mensen, hoor je meer instrumenten spelen. Op deze manier krijg je inzicht in het samenspel van het orkest en kun je invloed hebben op de uiteindelijke compositie. Ook de manier van aaien heeft invloed op het geluid wat je hoort.

Plannen voor volgend jaar
Voor volgend jaar staan er al een aantal projecten op mijn agenda. We gaan er aan werken om Tactile Orchestra uit te werken tot een toegepast product voor de zorg. Daarnaast ga ik met het project Aera Fabrica verder om op drie verschillende richtingen te gaan kijken of er een toepassing mogelijk is. Hiervoor heb ik bijvoorbeeld volgende week een afspraak met de afdeling zorginnovatie op de Radbout in Nijmegen. En gaan we, onder andere met Karin Vlug, werken aan het project KIEM om na te denken over de toekomst van de productie van kleding.

Ook ben ik druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe machines voor Canorgraphy, die ter plekke geluid om kunnen zetten naar patronen op evenementen.
Daarnaast start ik samen met Studio Plott een heel tof nieuw onderzoek om verder te gaan in het opzoeken van de grenzen van 3D printen.

Ik wens alle eindexamen studenten heel veel succes met de voorbereidingen voor de expo.
We zien elkaar daar!

 

Written By
More from Roos Meerman

INNOVATIE VOUCHERS IN BEELD…Roos Meerman

Het Art Business Centre stelt vanuit Gelderland valoriseert gelden beschikbaar voor Technische...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *