OPROEP ONTWERPERS: Uitdagende pitchopdracht voor innovatieve verpakkingen!

Wereld van Papier en Kenniscentrum Papier en Karton 

Het ArtEZ Art Business Centre heeft de ambitie om afgestudeerde ondernemende kunstenaars / ontwerpers in contact te brengen met vragen uit het bedrijfsleven. In de overtuiging dat cross overs tussen verschillende disciplines meerwaarde opleveren. In die zin dat producten en diensten hierdoor beter, mooier en slimmer worden en zo te komen tot innovatie.
In dit kader heeft de Wereld van Papier en Kenniscentrum Papier en Karton KCPK een ‘onderzoeksopdracht’ geformuleerd voor een pitchproject.

Wereld van Papier brengt innovatieve bedrijven, toeleveranciers en afnemers in de papier- en kartonketen bij elkaar. Circa 125 MKB-bedrijven innoveren samen binnen verschillende subsidie programma’s. Ze worden daarbij ondersteund door Wereld van Papier die voor de verschillende consortia als penvoerder of projectleider optreedt. Via netwerkbijeenkomsten worden extra business kansen geboden, creëren en stimuleren ze vernieuwing en wordt kennis binnen de keten gedeeld. Wereld van Papier werkt samen met een groot aantal partners in binnen- en buitenland, overheden en non-profitorganisaties.

Kenniscentrum Papier en Karton (KCPK) is een initiatief van de Vereniging van Nederlandse Papierfabrieken (VNP)en heeft als missie de kennisinfrastructuur in de Nederlandse papier- en kartonindustrie te versterken door generatie, ontsluiting en verspreiding van kennis. Kenniscentrum Papier en Karton (KCPK) heeft als strategie om zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande infrastructuur en netwerken om deze optimaal te verbinden met andere industrieën. Dat doen zij door te innoveren vóór en in samenwerking mét de Nederlandse papier- en kartonindustrie, met als lange termijn doel bij te dragen aan de continuïteit van de Nederlandse papier- en kartonindustrie via kennis en innovatie en inspelend op veranderende randvoorwaarden zoals beleid, wet- en regelgeving en infrastructuur.

Kenniscentrum Papier en Karton (KCPK) is vanaf de oprichting in 2008 de vaste samenwerkingspartner van Wereld van Papier op gebied van fundamenteel onderzoek, technologie- en productontwikkeling, procesintegratie en – optimalisatie. Gezamenlijk wordt bijvoorbeeld aan het project FutureBioPack gewerkt, waarbij met nieuwe coatings voedsel langer vers kan blijven, en oliegebaseerde verpakkingen worden vervangen door papier en karton voorzien van een biocoating die houdbaarheid van het voedsel verlengt. Ook wordt er met Kenniscentrum Papier en Karton gewerkt aan het project SmartFlowerPack waarbij nieuwe papier- en kartonsoorten ontwikkeld worden die het vaasleven van bloemen moet verlengen.
1 2

Voorbeelden van innovatieprojecten

bloembollen stazak van Florex

Kwekerij Oosterzon

DE ONDERZOEKSOPDRACHT

Het ontwerpen van Verpakkingen Plus – verpakkingen met aanvullende functionaliteiten voor kort houdbare verse voedingsmiddelen en bloemen.

  • Functionaliteiten: actief, intelligent, vocht absorberend en barrières
  • Toepassingen: kort houdbare levensmiddelen als gevoelig fruit, brood, zuivel, bloemen, etc.
  • Materialen: papier, karton, biobased coatings en laminaten
  • Focus: Het circulair verpakken van gerecycled of biobased. De hele keten van productie via verwerking tot recycling en communicatie naar de markt

Aanleiding

  • 15 – 25 % van de snijbloemen gaat verloren tussen kweker en klant door o.a. bederf onder invloed van schimmels en ethyleen
  • €2 miljard voedsel valt jaarlijks uit, nog voor het bereiken van de consument door o.a. bederf onder invloed van micro-organismen
  • Consumenten gooien jaarlijks €2,4 miljard aan voedsel weg

Voorbeelden van Plus-verpakkingen

Actieve verpakkingen beïnvloeden het interne milieu van de verpakking om de kwaliteit van het verpakte product proactief te verbeteren.
Bijvoorbeeld: Ethyleenremmers geïntegreerd in een doos van golfkarton die de houdbaarheid van fruit verbeteren

34


Intelligente verpakkingen geven extra informatie aan de consument over de kwaliteit/staat van het verpakte product, maar doen verder niets.
Bijvoorbeeld: Drankverpakking die van kleur veranderd naarmate de tijd verstrijkt om aan te geven dat het product verouderd en opgedronken moet worden.

Droomverpakking Actief
5

Droomverpakking Intelligent
6

OPROEP ArtEZ ONTWERPERS

Inschrijven?

Ben jij afgestudeerd aan ArtEZ en wil je in aanmerking komen voor deze pitchopdracht (€500,00) meld je dan aan VOOR 21 september 2015 middels dit aanmeldingsformulier.

Gezien de focus van de vraagstelling waarbij gevraagd wordt te kijken naar de hele keten van productie van verwerking tot recycling en communicatie naar de consument zien wij veel mogelijkheden in cross-overs van disciplines in een duo. Ook vanuit de vraag naar “Intelligente” en Actieve” toepassingen is het interessant om deze opdracht vanuit verschillende disciplines te benaderen.
Daarbij denken we aan een combinatie van: product design / interaction design / graphic design
Uiteraard kun je je ook individueel aanmelden.

N.a.v. de sollicitatie brieven zal het Art Business Centre in overleg met de opdrachtgever een selectie maken van drie alumni / duo’s voor een pitch opdracht met een vergoeding van €500,00 per pitch presentatie.

Op 1 oktober 2015 is er een briefing op locatie bij het Kenniscentrum Papier en Karton en presenteer je jezelf als ontwerper / ontwerpers duo. Ook kun je dan op een interactieve manier kennismaken met de opdrachtgever en je verdiepen in de opdracht.

De Pitchpresentaties zullen eind november 2015 plaatsvinden tijdens een netwerkbijeenkomst van Wereld van Papier. Datum en locatie nader te bepalen.
Door kennismaking met zowel het Kenniscentrum als Wereld van Papier krijg je toegang tot een gigantisch nationaal – en internationaal netwerk.

Meer weten?
Voor deelname of meer informatie kun je contact opnemen met Cily Smulders – Projectadviseur van het Art Business Centre – 026 3535631 |c.smulders@artez.nl

 

Written By
More from Cily Smulders

kunstLAB Arnhem – De Nieuwe Makers Borrel 1 November

De nieuwe editie van de Nieuwe Makers Borrel komt eraan! Niet meer...
Read More

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *