INNOVATIE VOUCHERS IN BEELD…DE VORMFORENSEN

Het Art Business Centre stelt vanuit Gelderland valoriseert gelden beschikbaar voor Technische Haalbaarheids Studies (THS) in de creatieve sector. Het doel is om, relatief laagdrempelig, jonge ondernemers in de aller vroegste fase een idee met een technische component verder uit te laten werken. Een mooie kans voor creatieve ondernemers om in deze risicovolle startersfase van hun onderneming nieuwe frisse ideeën te kunnen door ontwikkelen.

Deze maand kijken we naar het onderzoek van Anne-Marie Geurink en Annelou van Griensven van De Vormforensen

EVEN VOORSTELLEN
De Vormforensen zijn Anne-Marie Geurink en Annelou van Griensven samen werken wij aan projecten waar boeken, catalogi, onderzoek en actuele onderwerpen een grote rol in spelen. Wij werken zowel voor opdrachtgevers als aan eigen projecten. In ons eigen werk, houden wij ons met name bezig met het bevragen van onze omgeving.

WAT WAS JULLIE ONDERZOEKSVRAAG?
Hoe kunnen wij een tweede laag aanbrengen in ons sprookjesboek d.m.v. druk en bindtechnieken?

HOE HEBBEN JULLIE DIT AANGEPAKT?
Het idee voor het boek was er al: een sprookjesboek over onze economie. N.a.v. krantenkoppen zoals: Geloof in de economie neemt af en Economie stort in elkaar, hebben wij een verhaal gemaakt over kapitaalbergen, zeepbelleneconomie, geloof, graai-culturen, macht van een (bank)wezen en hebberigheid.
Maar het verhaal heeft een tweede laag, wat op het eerste oog een onschuldig sprookje lijkt is een verhaal over de crisis, vol met vergelijkingen die bankdirecteuren en politici gebruiken om de crisis uit te leggen.
Deze tweede laag wilden wij graag letterlijk in de maakwijze van het boek verwerken. Wij zijn begonnen met een hele optimistische eisen lijst, waar de ene naar de andere druktechniek op stond. Maar boeken en zeker die in eigen beheer worden gemaakt hebben een kleine marge. Dus hoe maak je een boek bijzonder, dat voor €24,95  in de schappen komt te liggen? En dus werd de zoektocht ook een zoektocht naar het haalbare.

Het%20meest%20geloofde%20sprookje_4_vormforensen

WELKE BEDRIJVEN ZIJN ER BIJ BETROKKEN?
Wij zijn begonnen bij De Monsterkamer van Esther Krop om opzoek te gaan naar de juiste papiersoorten, druktechnieken en omslagmaterialen. Wij waren naar een aantal dingen opzoek: goud, een manier om verborgen te drukken en een bindwijze om twee lagen informatie kwijt te kunnen.
Vervolgens zijn wij naar Drukkerij Tielen gegaan, onze ‘huis’ drukker waar we altijd graag mee werken. In de indrukwekkende inspiratiekamer van Tielen met Martijn Kicken bestudeerde we allerlei mooie voorbeelden en gingen we opzoek naar de mogelijkheden van ons budget.
Daarna vonden wij Lyanne Tonk grafisch ontwerpster uit Utrecht, om de illustraties te maken, die wij wilden integreren met de techniek van het boek. Lyanne had de perfecte achtergrond en ervaring met verschillen druktechnieken en het handmatig werken. Waarbij niet alleen gekeken werd naar het platte beeld maar vooral ook hoe dit op papier zou komen en hoe de illustraties samen konden komen met bindwijze, druktechniek en papier.
Daarnaast hadden wij in De Monsterkamer een aantal mooie technieken gevonden zoals een inkt waar een watermerk effect mee te verkrijgen is. Maar ook prachtige papiersoorten die transparantie verkrijgen bij het drukproces. Prachtige technieken en materiaal, maar na een zoektocht en testen bleek dit voor het formaat van het boek niet toegankelijk te zijn. Wij moesten dus opzoek naar een andere oplossing, één die wel binnen onze mogelijkheden lag.

3NZTBqXGK4iscp2XCVp8e2au9-d142senFFfJ8IHbWw S7YSBg_0ZZ0zdReJEQ79lZYmF4BmeHoP5y0U1uu5VN8

Na deze zoektocht ontstond een boek waarbij de bovenkant van de bladzijdes aan elkaar zit, een soort van ‘Japanse’ bindwijze aan de bovenkant. Zo kregen wij letterlijk een tweede laag in het boek. Deze ruimte hebben wij opgevuld met patronen uit veiligheidsenveloppen afkomstig van financiële instanties. De patronen schijnen licht door waardoor ze mee gaan spelen in de illustraties.
De tussenruimtes hebben wij ook ingezet voor een alternatieve index, waar het onschuldige verhaal wordt gekoppeld aan de economie. Een zeer spannend proces of de doordruk voldoende zou zijn om leesbaar te blijven.
Door middel van proefdrukken waarin wij proeven maakten van het drukwerk met twee pms-kleuren en inzichtelijk kregen wat het kleurbereik en de doordruk van de gekozen kleuren was. Aan de hand hiervan konden wij testen of de transparantie van het papier voldoende was voor onze plannen.

11700811_819925258121655_2639235644820138426_n l5-tH28ecG4gHodkuJOwX8t376SfWEu9hOiBoFYFGqU

Naast de kleuren was ook de soort papier van groot belang. Het liefst wil je zo dik mogelijk papier om een boek van volume te maken. Maar hoe maak je een boek met volume met zo weinig pagina’s? Wanneer het papier te dik zou worden, werkt de doordruk dan nog? Daarnaast moesten wij ook een minimale dikte halen om het boek machinaal te kunnen binden. Een kleine puzzel. En een aantal dummy’s om te kijken of het werkt. Uiteindelijk hebben wij hier een middenweg in gevonden en na testen met de verschillende papiersoort hebben wij de juiste gevonden (ArcoPrint Milk).
Het proefdrukvel was onze houvast bij het maken voor het boek. Al hadden wij een klein idee toch is niks zo fijn als het openen van de doos met boeken, en te zien dat waar wij zo hard aan hadden gewerkt, ook klopte.
Maar nu blijft er natuurlijk nog één vraag over? Wat is er met de gouddruk gebeurd? Ja er zit goud in het boek. Een grote gouden zon op de voorkant en in het boek. Maar de alternatieve vorm waar wij naar zochten, hebben wij niet gevonden. Wij hebben de kosten wel laag gehouden door de vorm door het hele boek exact hetzelfde te houden en met één preeg te werken. Maar iedere mogelijkheid van goud drukken op een alternatieve wijze eindigde in bruin met flauwe glans.

Kijk hier voor het BEELD BOEK
Kijk hier voor het BEELD BOEK

WAT ZIJN DE RESULTATEN?
Wij hebben een boek!! Het is af, je kan hem in iedere boekwinkel bestellen. Het boek is fijn, de doordruk werkt, de kleur en overdruk is goed gegaan. Maar er zitten ook nog kleine foutjes of kadootjes in (het is maar hoe je het bekijkt). Door de bindwijze en de richting van het papier is de bovenkant bijvoorbeeld heel ruw, het geeft het boek een levendigheid maar van te voren hadden wij dit niet bedacht. De intense blauw op de omslag is zo intens dat hij soms iets af geeft. Maar misschien hoort dit ook bij dit boek. Een volgende boek houden we het misschien wat simpeler, maar misschien ook wel niet want het boek leeft en is meer dan alleen een verhaal.

njb0arwvrxmT0oVMvEdW-J4Hti1d1cXMscXtrkYEGbg%2ckxT3U-ZEn--NT5QcUYS12DtAVxWtW2yq-FiIdwMeN4Q

WAT IS JULLIE VOLGENDE STAP?
Hier misschien een klein beetje verandering in brengen:

“It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.”

Henry Ford

——————————–

PSSST!
Met heel veel trots mogen wij nu iedereen vertellen dat we geselecteerd zijn voor De best verzorgde boeken 2015. Het meest geloofde sprookje zal in september van dit jaar te zien zijn in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Het meest geloofde sprookje is een sprookjesboek voor jong en oud. Het is een reflectie op de aanloop van de crisis en hoe we blind zijn gaan geloven in de economie. Het meest geloofde sprookje is een sprookjesboek over ons geld, geloof, beloftes, graai-culturen, gouden bergen en spattende zeepbellen.

Het boek is tot stand gekomen door middel van een nauwe en super fijne samenwerking met illustrator Lyanne Tonk en Drukkerij Tielen.

Bestel ons boek:
voor de boekenwinkel: Centraal Boekenhuis
voor jezelf: webshop

Ontwerp:  De Vormforensen
Illustraties: Lyanne Tonk
Uitgever:  Vrije Uitgevers

Verkoopprijs:  €24,95
ISBN:  9789082419603

Written By
More from Lenn Cox

Open Oproep Salone del Mobile 2018

De Salone del Mobile in Milaan is voor product- en meubelontwerpers dé...
Read More

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *