INNOVATIE VOUCHERS IN BEELD…RUDOLF BORGART

Het Art Business Centre stelt vanuit Gelderland valoriseert gelden beschikbaar voor Technische Haalbaarheids Studies (THS) in de creatieve sector. Het doel is om, relatief laagdrempelig, jonge ondernemers in de aller vroegste fase een idee met een technische component verder uit te laten werken. Een mooie kans voor creatieve ondernemers om in deze risicovolle startersfase van hun onderneming nieuwe frisse ideeën te kunnen door ontwikkelen.

Deze maand kijken we naar het onderzoek Extended Workspace™ van Rudolf Borgart.

EVEN VOORSTELLEN
Rudolf Borgart is een beeldend kunstenaar en zelfstandig ondernemer, oprichter van Alkonost Development. Een centrum voor research en development die op freelance basis opereert. Alkonost Development is gericht op de innovatieve en creatieve sector en werkt aan specifiek op maat gemaakte applicaties voor onze klanten. We zijn op zoek naar de grens van innovatieve ontwikkelingen met name op het gebied van Virtual Reality en algoritmische toepassingen.
Rudolf Borgart volgt momenteel een Master opleiding aan de Royal College of Art.

ecc32d_c084b55770f04aa58b7f6d969d4e64f9

In het project  Extended Workspace™ hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een interface die de gebruiker een materiaal manueel laat manipuleren in een digitale omgeving. Hoewel deze gedachte vrij abstract communiceert is het eigenlijk vrij simpel. Wij streven ernaar een beeldend kunstenaar, vormgever, architect en anderen, de mogelijkheid te bieden te digitale wereld naar zijn of haar hand te zetten, op een intuïtieve wijze en naar menselijke proporties.

ecc32d_bf8a1b638a654ee3ae6747f6ff7b343d

HOE HEBBEN JULLIE DIT AANGEPAKT?
Allereerst hebben wij de juiste hardware combinatie moeten maken. Het project Extended Workspace™ heeft betrekking op verschillende systemen, onder andere de Oculus Rift, Kinect en LEAPP motion.

Om deze systemen te synchroniseren, is door programmeur Martijn Mellema specifieke code geschreven. Hetgeen een ingewikkelde procedure was, die met name door trial-and-error methode beslecht kon worden.

Daarna is onze aandacht erop gericht op het ‘tracken’ van de handgebaren. De trackingsystemen zijn infrarood modules die gebaren in de fysieke wereld omzetten naar gebaren in een digitale vorm, welke worden vertegenwoordigd door digitale handen.

Tot slot hebben we een omgeving ontworpen. De handeling die we als ‘proof-of-concept’ wilden nabootsen was een simpele. Namelijk het maken van een digitale prop papier en die in een virtuele prullenmand werpen. De handeling is enerzijds delicaat en daarnaast is het weggooi gebaar bruusk, het leek ons ook een universele handeling en daarom heel geschikt voor dit onderzoek.

WAT ZIJN DE RESULTATEN?
We hebben een nu werkend proof–of-concept. De conclusies zijn dat de registratie van handgebaren en interactie werkt. Materialen en objecten in een real-life simulatie weergeven echter is een stap die binnen ons bereik ligt, maar op het moment buiten onze capaciteit valt.

WAT IS JULLIE VOLGENDE STAP?
Extended Workspace™ is zeker een project dat wij gaan door ontwikkelen! Op het moment is de zaak om het project onder de aandacht te brengen en wij hebben inmiddels goede en progressieve feedback ontvangen. Voor een volgende fase zijn wij binnenkort op zoek naar partners. Om het project door te ontwikkelen als commerciële applicatie voor Virtual en Augmented Reality systemen.

Screen Shot 2016-02-26 at 10.50.02

Written By
More from Cily Smulders

4 Innovatievouchers toegekend aan ArtEZ alumni

Het Art Business Centre stelt vanuit Gelderland valoriseert gelden beschikbaar voor Technische...
Read More

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *