Valerie van Zuijlen update 2

Scrolling, scrolled.. Scroll. Scroll again… and continue scrolling furthermore. 

Cookie: Deze tweede update bevat meerdere sub-content omtrent de periode Oktober tot December 2016

66 dagen geleden eindigde ik mijn eerste blog schrijvend vanuit mijn vliegtuigstoel onderweg naar Boston, USA. Ditmaal schrijf ik vanuit mijn vliegtuigstoel op de terugweg van Johannesburg, Zuid-Afrika. De afgelopen maanden heb ik zowel de stad Amsterdam evenals Schiphol als mijn dermate thuisbasis kunnen benoemen. Zo bezocht ik in deze hectische periode MIT in Boston, Dutch Design Week in Eindhoven, Hendrik-Valk in Arnhem, Depot Basel in Zwitserland, Design Museum in London, Media Art Festival in Friesland en Nelson Mandela Children’s Hospital in Zuid-Afrika.

MIT Boston Open House

Ik had een impuls om de Open House te bezoeken van Massachusetts Institute of Technology (MIT). Eerlijk gezegd was de naam MIT mij slechts bekend vanuit tv-series die o.a. op Netflix verkrijgbaar zijn. Het idee dat dit het Walhalla (Valhalla) zou zijn voor technologie en één van de headquarters waar alle wereldhackers zich verzamelen, bleef vanuit deze fictieve tv scenario’s in mijn hoofd rondspoken. Het moment dat ik daadwerkelijk afstudeerde, en de zomer aanbrak, begon ik toch te zenuwen, wat mijn volgende stappen zouden zijn als alumni; mijn desbetreffende persoonlijke software update. Zodoende bleef het lampje boven mijn hoofd maar gloeien met de letters ‘MASTER’ en als ondertitel flikkerend in neonverlichting de letters ‘MIT’.

Op 3 Oktober werd een Open House georganiseerd van het Media Arts and Science Lab (MAS) met keuze voor rondleiding van twee van de vijftien labs waaruit deze Master is opgedeeld. Ieder lab heeft zijn eigen expertise; van de relatie tot scheikunde met materie en biologie tot het bouwen van robotarmen of het ontwerpen van interactieve interfaces. Alles in het teken van de kruising tussen technologie en de hoge kunsten. Mijn grootste interesse ging uit naar het labs: ‘Design Fiction’.

Foto van TV scherm in vliegtuig onderweg naar Boston

Eenmaal gearriveerd op de campus van MIT, liet ik mijzelf rondleiden door mijn trouwe vriend (mijn iPhone) en kwam ik aan bij een gebouw zo groot als de Bijenkorf. Een bijenkorf voor technologie en design.
De ruimte scannend om me heen, stonden er zo’n vijfentwintig ronde tafels, waaraan ieder een stuk of tien studenten zaten, speciaal overgevlogen voor deze dag vanuit de hele wereld. Stuk voor stuk gepassioneerd en intens gemotiveerd om mogelijk deel uit te mogen maken van deze Master. Na de ‘small talk’ met de andere aanwezigen bleek dat het merendeel opleidingen als Computer Science en/of Enginering als achtergrond hadden.
Na de Faculty- en Student Panel waaruit duidelijk werd dat het belangrijkste belang van de school niet is wat MIT voor jou kan betekenen, maar wat jij, met jouw gevulde rugzak aan kennis, voor MIT te bieden hebt, was het tijd voor de rondleiding door de door mij vooraf verkozen lab. Zodoende scrolde ik naar de ruimte van het ‘Design Fiction’ lab.

Design Fiction lab

Een onderzoekslab wat pas twee jaar geleden werd opgezet en voor nu bestond uit drie studenten (alle labs bestaan uit maximaal zeven studenten exclusief de professor die de leiding hierover heeft).
Er stonden enkele onderzoeksprojecten opgesteld o.a. variërend van films tot speculaties van objecten met superkrachten en computer gerenderde beelden van denkbeeldige families.
Het lab biedt de kans om vanuit de capaciteiten van de school gebruik te maken en jouw onderzoek (virtualistisch) te realiseren om zodoende het project waar je aan werkt verder te verdiepen en te ontwikkelen. In het kort gezegd, werd het voor mij wel duidelijk wat dit lab ‘Design Fiction’ inhield: Ontwerp met een fictieve Touch(-screen).

De indrukken, opgedaan binnen slechts één dag (op en neer vliegend vanuit NL) zijn eigenlijk niet in woorden te beschrijven, maar slechts voor mij in digitale termen uit te drukken:

‘Het voelde als een Cloud waar een digitale Rainbow doorheen maximaliseerde en mijn Window van mogelijkheden re-sizede buiten de limits van mijn eigen liquide beleving om.’

De applicatie deadline is inmiddels verstreken en mijn inschrijving is online gearriveerd dus ‘Mouse-fingers crossed’.


MAS Open-House @MIT, Boston

Dutch Design Week 2016

Back to reality… ‘In Real Life’ Exhibition werd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven van 22 tot 30 Oktober vertegenwoordigd door Graphic Design Arnhem. Een selectie van maar liefst elf Graphic Design Alumni mocht hier hun eindexamen werk tonen.

Het was aangenaam vreemd om een aantal maanden na mijn afstuderen mijn afstudeerproject Scrolling Into The Deep een Desktop Film, opnieuw te beleven in reeds dezelfde installatie als tijdens de Finals tentoonstelling in Arnhem, maar in een andere plaats en setting met dan ook ander soort publiek…

 
Scrolling Into The Deep Installatie @Dutch Design Week, Eindhoven

Hendrik Valk Uitreiking 2016

4 November was de dag dat eindelijk de uitreiking voor de Hendrik Valk prijs bekend zou worden gemaakt. Tijdens de ArtEZ Finals Graduation Show was er een jury die vanuit alle afdelingen een selectie maakte van het beste afstudeerwerk en die naar aanleiding hiervan zijn genomineerd voor de Hendrik Valk Award 2016. In totaal vijf genomineerden waarvan ik er één was.

De uitreiking vond plaats in Museum Arnhem (MA) waarbij familie van voormalig Arnhems kunstacadamici en kunstenaar Hendrik Valk attendeerden en een na een korte pitch door alle genomineerden van reeds vijf minuten er door de jury werd bepaald wie de prijs in ontvangst mocht nemen. Het werd gehouden in een ruimte waarbij het tapijt en het gehele interieur RGB Blauw was. En het publiek op traptreden, stapelend omhoog, naar beneden keken naar een groot beamer scherm wat functioneerde als het scherm van mijn digitale spiegel, mijn computer. Het was een soort rabbit hole, zoals ik me eerder voorstelde voor de installatie van mijn film. Alleen dan in werkelijke grootte dat het eerder een vossenhol voorstelde…

Helaas heeft het niet mogen baten dat ik de hoofdprijs in ontvangst mocht nemen maar desondanks ging ik met een lovend jury commentaar naar huis. Citerend vanuit het jury-rapport:
Valerie van Zuijlen maakte indruk met haar video-animatie Scrolling Into The Deep, waarmee ze de krachten van de software op haar eigen computer verkent, als een Alice in het digitale ‘wonderland’. Het is een avontuurlijke vrije val in de onbekende wegen van de techniek, waar ze echter op aanstekelijke wijze een associatieve en humoristische zoektocht van maakt. Met bestaande (animatie)beelden ontrolt Valerie (of Alice, met haar anoniem gemaakte gezicht) haar verhaal, en met alle (zij)sprongen en associaties ontstaat letterlijk een gelaagde zoektocht. Het geheel overtuigt volgens de jury zowel door de vraagstelling als de gestroomlijnde vormgeving. Van Zuijlen is een kunstenaar en grafisch ontwerper in één.

Jury bestaande uit Maroesja Klinkert (kleindochter van Hendrik Valk), Saskia Bak (directeur Museum Arnhem), Inge Pollet (artistiek directeur Plaatsmaken Arnhem), Caroline Roodenburg (directeur Stichting Hendrik Valk) en Manon Schaap.


Hendrik Valk Nominatie 2016

Depot Basel

Meteen de dag na de Hendrik Valk uitreiking werd ik ingevlogen op verzoek van Matylda Kryzkowski om aanwezig te zijn tijdens de LAN-Party van Depot Basel in Zwitserland. Depot Basel is een ruimte die de mogelijkheid biedt voor ontwerpers en academici uit verschillende disciplines om met elkaar in gesprek te gaan.
Matylda Kryzkowski, oprichter van Depot Basel, was één van de externe curatoren tijdens mijn eindexamen. Zodoende heeft ze deel uitgemaakt van de installatie van mijn Desktop Film, waarna ze vroeg of mijn film op display mocht in de ruimte tezamen met vier andere kunstenaars onder het motto van Users Are People’. Met de vraag ‘How Emo-digital are you?’.

Gearriveerd voor het Depot, te vroeg, waardoor er nog niemand aanwezig was, kon ik zodoende mijn film bekijken vanuit het raam waarachter het stond opgesteld in het raamkozijn. Het was niet de bedoeling dat het op deze manier vertoond zou worden, maar in zijn originele setting, dus het was nogal een verassing maar het bracht nieuwe inzichten. Wat ik miste tijdens de DDW omdat het als een replica werd vertoond werd nu doorbroken.
Ik window-browsde mijn eigen Windowbrowser.



LAN-Party en launch Scrolling Into The Deep tijdens expo ‘Users are People’ @Depot Basel, Zwitserland

Metahaven London

Naast alle scrollende manoeuvres uitlopend vanuit mijn afstuderen, werk ik sinds begin Oktober als stagiaire bij Metahaven, Graphic Design Studio in Amsterdam opgericht door Vinca Kruk (voormalig mijn docente op ArtEZ) en Daniel van der Velden. Tijdens mijn afstudeerjaar in 2015 heb ik stage gelopen voor drie maanden in New York bij Linked by Air, Graphic Design Studio opgericht door Tamara Maletic en Dan Michaelson. Maar naast deze ervaring heb ik niet eerder kennis gemaakt met opdrachtgevers of hoe het ontwerp er daadwerkelijk IRL aan toe gaat.

In mijn eerste werkweken bij Metahaven heb ik mogen meewerken aan een Love Letter to Sea Shepherd / empathy.global, een installatie van levensgrote vlaggen en een filmscenario die getoond zouden worden tijdens de opening en show genaamd: Fear and Love: Reactions to a complex world, van het London Design Museum midden November.

The graphic designers Metahaven, based in Amsterdam, present a film about the marine wildlife conservation group Sea Shepherd. The film Love Letter to Sea Shepherd, accompanied by a series of highly graphic flags, is a work of advocacy in support of organisation’s anti-whaling activities, but also a meditation on forms of intelligence that we barely understand.

Voor het opbouwen van de installatie werd ik naar London het Design Museum gestuurd vanuit Metahaven. Om daar reeds voor de opening de laatste details gereed te maken en de vlaggen te installeren. Ik zal er geen doekjes om winden, dat dit een ervaring was die me meteen heeft losgebroken vanuit de cocon van student zijnde. Het was de dag voor de pers-opening van het gloednieuwe gebouw van het Museum. De algehele opbouw voor de show van Fear and Love was bij lange na nog niet gepolijst en opeens werden alle ogen van curatoren tot materiaal crew en technici naar mij gekeerd om de laatste installeringen te voltooien. De hiërarchie was sterk waarneembaar, opkijkend naar mij als vertegenwoordigster van Metahaven op dat moment.

De mogelijkheid om aanwezig te zijn en deel uit te maken van de crazy madness, voordat de liftschouwen werden geopend en de gehele scene achter het museum in werking te zien, was toonaangevend voor deze lange dag. Tijdens het gereed maken van de installatie werd ik achtervolgd door één van de andere werken die eveneens deel uitmaakte van Fear and Love, genaamd Mimus door Madeline Gannon. Een gigantische industriële robot die naar zeggen nieuwsgierig is naar de wereld om haar heen. Mimus heeft geen ogen maar sensoren waarmee ze zich toekeert naar mensen die ze als ‘interessant’ beschouwt. Nou…, één ding was zeker van 7-7 uur waren Mimus haar ‘ogen’ gewijdt aan de installatie van empathy.global van Metahaven en volgde ze het met volle toewijding van stuurboord tot schipboord, scrollend over de grafische elementen van de inmens grote vlaggen en video.


Installatie empathy.global van Metahaven @Fear and Love, Design Museum London

Iphone-Film Tracking Mimus van Madeline Gannon tijdens opbouw @Fear and Love, The Design Museum, London

MediaArt Festival (MAF) Leeuwarden

De maand December staat in het teken van de Media Art Festival in Friesland (MAF). Als één van de elf genomineerden voor de Young Master Award staat mijn Desktop Film Scrolling Into The Deep geïnstalleerd in de Westerkerk te Leeuwarden.

Vooraf wetend dat ik persoonlijk, tijdens de ingeplande installatiedagen evenals de opening zelf, niet aanwezig kon zijn, reisde ik een week van tevoren af naar Leeuwarden. Hier ging ik de locatie bezichtigen en mijn installatie en film overdragen aan de technici van het Festival. De locatie in de kerk was weer een andere setting dan voorheen. Maar dankzij dat mijn film ditmaal wel weer op zijn originele manier zou worden getoond, met een blue screen als rabbitholl en flatscreen met headphones, werkte de setting van een robuust auditorium ruimte in het midden van de kerk waarin de monumentale ‘zuijlen’ nog deel uitmaakte in combinatie met de kerkelijke banken en zijn monumentale framework, in relatie tot mijn film op een wonderbaarlijk vervreemdende manier. Nog niet precies wetende wat dit tot gevolg zou hebben in relatie met de waarneming van mijn film…

Benieuwend als het festival opent en ik zelf aanwezig zal zijn op 17 December tijdens de award uitreiking, wat de spirituele meesters voor mij in petto zullen hebben.
Zie mijn volgende Blog update voor de uitslag en het resultaat


Sneakpeak opbouw Media Art Friesland gemaakt met Siri @Westerkerk, Leeuwarden

Innovatie = Command + R = Refresh

Als huisblogger voor ArtEZ & Innovatie werd gevraagd wat voor mij het woord ‘innovatie’ betekend. Ik heb er een beeld bij, maar om toch mijn woordkennis te bevorderen vraag ik het aan Siri (mijn iPhone’s persoonlijke assistent).En het antwoord was eigenlijk meteen de manier hoe ik het überhaupt bevraagde. Het innoveren om mijn gedachtes uit handen te geven aan de technologie om mij heen maakt hier deel van uit.
Maar ook de innovatie van mijn laptop. Toen mijn laptop crashte moest ik overstappen naar nieuwe software, een nieuwe esthetiek die ik opnieuw kon bevragen. Voor mij is innovatie heel erg belangrijk als in het gegeven van het opnieuw innoveren binnen de digitale beeldtaal en de nieuwsgierigheid om gebruik te maken van nieuwe mogelijke programma’s om binnen te integreren en te hacken. Dit is één van mijn grootste strategieën om zodoende te ‘Winnen van de technologie’, maar hiervoor is nieuwe input nodig om zodanig mezelf te blijven pushen en uit te dagen.


Winnen van de technologie Cover eindexamen scriptie gemaakt met Word Microsoft

Nelson Mandela Children’s Hospital, Johannesburg, Zuid-Afrika

De reden voor de verre reis naar Johannesburg was de uitnodiging voor mijn familie om aanwezig te zijn bij de opening van het Nelson Mandela Children’s Hospital op 2 December. We ontvingen een rondleiding door het ziekenhuis waarbij alle apparatuur evenals volledige inrichting klaar was voor gebruik, maar het ziekenhuis pas officieel over een jaar in gebruik zou worden genomen door de patiëntjes.

Stel je voor: een privérondleiding door een ziekenhuis waarbij alle apparatuur aanstaat en door middel van demo’s door deskundigen wordt geïntroduceerd aan het publiek. De machines waren nog steriel en soms nog verwikkeld in plastic. Door de afwezigheid van de noodzaak van kritiek en hulpverlening ontstond er een dubieuze vervreemdende lading.
Het voelde als een rondleiding door een museum waarin nieuwe werken werden tentoongesteld en voorgesteld, maar nu nam het plaats in de omgeving van een leeg ziekenhuis en werden er de meest hightech en vernieuwende technologie op het gebied van geneeskunde en helpende robots geïntroduceerd. MRI-Scans, Hersenscans, gebruik gemaakt van 3D inzienende robots die recht door alle hersenweefsel heen kijken en zichzelf precies op de plek positioneert van kritiek.

Het was een theater (zoals ze dat in ziekenhuistermen noemen) vol equipment van de meest evolutionaire capaciteit tot nu toe #innoverend

Technology Demo @Nelson Mandela Children’s Hospital, Johannesburg

Endoscopic Selfie @Nelson Mandela Children’s Hospital, Johannesburg

In de plaats van bloedende beelden op de microscopen zag ik nu een selfie van mezelf en spiegelingen van de filmische apparatuur rustend in de ingezoomde handpalmen die het publiek gebruikte om de rondleiding mee vast te leggen. Hiermee verkrijgt het daadwerkelijke antwoord van Siri op de vraag wat is innovatie zoals eerder vernomen een dubieuze vervreemdende lading: ‘Het proces van innoveren omvat het geheel van menselijke handelingen gericht op vernieuwing’…

The Big Five waargenomen met iPhone via GPS traceerbare halsband @Shambala Private Game Reserve, Zuid-Afrika
#Innovatie

Tot mijn volgende update!
10/12/16 door Valerie van Zuijlen

More from Valerie van Zuijlen

final blog Valerie van Zuijlen

Cookie: Deze vijfde en tevens laatste update als ArtEZ & Innovatie huisblogger,...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *