VALERIE VAN ZUIJLEN update 4/5

Een periode van herladende film~previews, ~screenings en ~sets.

LIMA Presents

Te beginnen met de uitnodiging voor het vertonen van mijn Desktop Film ‘Scrolling Into The Deep’ op het witte doek voor LIMA Collection in Amsterdam.

LIMA is een internationaal distributie en preservatie platform voor media kunst. Mijn film is inmiddels veelvuldig vertoond op meerdere gelegenheden dit jaar. Ik zelf heb toenadering tot LIMA gezocht, met de vraag of het mogelijk zou zijn mijn film in hun collectie op te nemen. Hierdoor zou mijn film gepreserveerd blijven en op basis van de contacten van LIMA kan worden ingezonden naar festivals en musea over de hele wereld. Tot mijn verassing kreeg ik een paar weken later het verzoek of mijn film vertoond mocht worden als één van de vijf nieuwe werken die zouden worden beschouwd en opgenomen tot de LIMA collectie van 2017. Een kans die ik niet liet lopen en op vrijdagavond 17 Februari was het dan zo ver, op vertoon van een toegangskaartje in zaal 1 werd ‘Scrolling Into The Deep’ op het grote witte doek vertoond met na afloop een Q&A met en over mij als kunstenaar en mijn film.

Zittend op de achterste rij met scrollende ogen wervelend door een volle zaal, staken er af en toe flitsende telefoons van het publiek boven de stoelen uit om momentopnames van mijn film vast te leggen. Het zien van je eigen film in de filmzaal is een verwondering op zichzelf die scrolt naar meer…

Voorvertoning op het witte doek voor The LIMA Collection 2017 @LAB, Amsterdam

The HMM

Zo werd ik ook op uitnodiging van guest curator Martijn van Boven (hoofd van de Interaction Design department ArtEZ Arnhem) gevraagd deel te nemen aan de zevende editie van The HMM. Een Real life Tumblr avond waarin tien kunstenaars hun werk presenteren in het kader van ‘new eyes on visual culture’. Op 5 April werd de avond en de bioscoopzaal gevuld met presentaties van 20×15 seconden aan flashy gif’s, video’s, posts en scrollings into the deeps..

Real-Life Tumblr avond op het witte doek tijdens The HMM #7 @FC-Hyena, Amsterdam-Noord

Opname vanuit de zaal tijdens The HMM #7.@FC-Hyena, Amsterdam-Noord

Mastering the Masters

Zoals vermeld in mijn tweede blog update heb ik een poging gedaan tot aanmelding voor het Masters programma van het MIT Media lab voor aankomend studiejaar. De overstroming van 900 aanmeldingen en 6% kans op toelating heeft helaas voor mij tot gevolg dat ik vooralsnog Boston niet als mijn technologisch imperium kan beschouwen.
Desalniettemin heb ik daarnaast meerdere mogelijkheden verkent en zodoende heb ik de open dag van het Sandberg Instituut in Amsterdam bezocht. Mijn scrollende ogen vielen meteen op de nieuwe Temporary Master genaamd ‘Shadow Channel’. Een tweejarig Masters programma gericht op film, design en propaganda. Een totaal niet te vergelijken Master ten opzichte van MIT, wat meer gericht is op de vernieuwing van design als in technologie in de plaats van in de vorm van film. Maar mijn interesse is even sterk gericht in dit gebied, zeker naar aanleiding van mijn afgelopen avontuur en verkenning van mijn eigen technologische wonderland, hetgeen zich uitte in de vorm van een Desktop Film.

Ik blijf zoekende naar de hardcore technologische input van software van en met mijn computer. Daarom heb ik besloten om eind Mei een bootcamp programmeren te volgen in Amsterdam en naar aanleiding daarvan zal ik mijn American Dream nog niet opgeven en kan daarom ook met een bold smiley hier nu mee delen dat ik zojuist ben aangenomen voor de Stanford Summer School 2017 binnen de intensive studies department van Computer Science in Silicon Valley! Een twee maanden durend zomers avontuur op Stanford University, binnen de roots van het icoon ‘The Stanford Bunny’ #winningfromtechnology.

video_3
Het debuut van de Stanford Bunny. Fragment uit ‘Scrolling Into The Deep’

Van Desktopset naar Movieset

Daarnaast heb ik tijdens mijn nog steeds lopende stage bij Metahaven deel uit mogen maken van de betoverende opnames en voorwerk voor hun nieuwe speelfilm. Hiervoor zijn we eerder al gestart met opnames in Amsterdam en wij zijn begin Maart met de gehele filmcrew in airplane mode afgereisd naar meerdere wonderbaarlijke locaties in Kroatië.

De mogelijkheid om te zien hoe een filmset daadwerkelijk wordt opgezet maar ook wordt gerund (producers, camera, styling, visagie, script, set, props, locatie en ga zo maar door..) en wat voor mystiek er ter plaatse ontstaat was een overweldigende ervaring. Totaal niet in vergelijking te treffen met de wereld van film die ik tot dusver heb ontdekt binnen de screenplay van het digitale landschap van mijn Desktop zelf.

Instagram post Metahaven na laatste take van de filmshoot in Kroatië. “It’s a wrap”

Tot mijn volgende (en tevens laatste) update!

07/04/17 door Valerie van Zuijlen