ANNELIE KONING – HUISBLOGGER UPDATE 1

Introductie

Annelie is experimenteel vocaliste. Ze onderzoekt alle mogelijke geluiden die de stem kan maken en hoe ze deze kan inzetten in haar performances. Ze studeerde in juni 2017 af aan de opleiding Jazz/Pop als zangeres met een concert getiteld DREAM. Hierin onderzocht ze samen met haar band Lilly King en trio Koning/Javaid/Debacker het grensgebied tussen het surrealisme en de realiteit van haar dromen. Tijdens haar opleiding volgde ze het Honours Programme waarvan ze in augustus 2017 afstudeerde met een artistiek onderzoek over verbinding en vervreemding als experimenteel stemperformer. Tijdens haar opleiding deed ze mee aan het project New Voices van de Nationale Opera (2017). In mei 2017 werd ze geselecteerd voor de Jazz in Duketown Conservatorium Talent Award.

EINDEXAMEN

In juni ben ik afgestudeerd met het concert getiteld DREAM. Het is een concert van een uur waarin ik met mijn band Lilly King en mijn trio Koning/Javaid/Debacker een wereld creëer die balanceert tussen realiteit en surrealisme. Met modeontwerpster Christina Albrecht en beeldend kunstenares Chataine Moekardanoe en Marthe Koning heb ik samengewerkt om het verhaal ook beeldend uit te werken.
Voor dit concert heb ik mijn droomwereld als inspiratiebron gebruikt. Voor mij is er een sterke overeenkomst tussen de vorm van mijn dromen en mijn muziek. In mijn dromen komen vaak concrete situaties of emoties naar voren die ik overdag hebben meegemaakt. In mijn slaap vermengen ze zich met verzinsels wat het tot een onwerkelijk geheel smelt.
Dit is ook de manier waarop ik componeer en zing: er zijn terugkerende elementen, zoals tekst, een bepaald ritme en/of akkoorden die ik laat samensmelten met improvisatie. In mijn dromen is de volgorde niet logisch en kunnen alle emoties langskomen, het is een wereld vol mogelijkheden. Dit zie je terug in mijn muziek. Er kunnen verschillende verhalen door elkaar lopen, er kunnen abrupte wendingen in zitten en absurde, verwarrende momenten. De muziek die ik maak kan alle soorten emoties opwekken.
Met het concert DREAM neem ik mijn publiek mee in onze droomwereld waarin ze van alles tegen kunnen komen. Persoonlijke verhalen, verzinsels en abstracte geluiden.

OPLEIDING

Toen ik aan de opleiding begon wilde ik traditionele jazz zingen en waren zangeressen als Ella Fitzgerald en Billie Holiday mijn grote voorbeelden. Improviseren over vorm (scatten) vond ik altijd al leuk om te doen en de eerste twee jaar heb ik dat met volle overgave gedaan.
In de winter van het tweede jaar kwam ik met mijzelf in de knoop. We kregen minder lessen waardoor er meer ruimte kwam voor zelfstudie en het creëren van eigen werk. Ik zocht meer vrijheid voor mijn stem maar wist niet hoe. Via Etienne Nillesen, de hoofdvakdocent Jazz Drum en improviserend musicus kwam ik terecht bij vrije improvisatie en klankkunst. Er ging een nieuwe wereld voor me open. Improviseren los van akkoordenschema’s of vast ritme gaf ruimte om veel nieuwe geluiden om te ontdekken. Door in het moment, met elkaar, een compositie te maken viel veel theoretische kennis op zijn plaats.
De laatste twee jaar van mijn opleiding is het vrij improviseren de rode draad geweest en heb ik mij verder geschoold in klassieke zangtechnieken en compositie. Daarnaast ben ik interdisciplinair gaan werken, vooral met dansers en beeldende kunstenaars.

De vrijheid die de school biedt zorgt ervoor dat je veel zelf moet uitzoeken. Ze hebben mijn keuzes zo goed als ze konden gesteund en begeleid. Deze zoektocht heeft ervoor gezorgd dat ik echt een eigen stemgeluid heb gevormd.
Wat ik heb gemist in het curriculum is een meer kunstzinnige insteek. Er is in de lessen die ik had niet veel gesproken over waarom je iets maakt en hoe dat wat je maakt in verbinding staat met de tijd waarin je leeft. Er is weinig aandacht voor verdieping in de kunst en de filosofie achter het maken van muziek. Omdat ik dit miste in mijn bachelor heb ik naast mijn studie het Honours Programme gevolgd waarin de theorie achter je werk en artistiek onderzoek centraal staan. Dankzij het Honours Programme heb ik geleerd hoe het doen van onderzoek je werk richting en diepgang kan geven. In de bachelor, al deden ze er wel pogingen tot, is dit nooit gelukt.

Voor studenten die beginnen aan de opleiding wil ik vooral meegeven dat het gaan kijken naar en laten inspireren door kunst mij heel veel heeft geholpen. Uiteindelijk zijn in veel kunstvormen dezelfde punten als bijvoorbeeld compositie, verbinding en spanningsbogen belangrijk. Vooral met dans en beeldende kunst zie ik een sterke verbinding.
Het allerbelangrijkste is nog wel het vinden van gelijken waarmee je kunt samenwerken, ideeën uitwisselen en inspireren.

 
Performance “Waves of Blue” 2017 Foto @Bart Merks  – (rechts) Solo Stemperformance tijdens CODE ROOD Oktober 2017, Arnhem

KOMEND JAAR

Het komende jaar heb ik een aantal verschillende projecten waarmee ik verder wil werken.
Mijn band Lilly King released voor 2018 haar eerste EP released. We repeteren 1 of 2 keer in de maand waarin we aan nieuw repertoire werken voor onze volgende EP. Die hopen we in de lente van 2018 af te hebben.
Daarnaast zit ik in het trio Nillesen/Coudoux/Koning waarmee we afgelopen April opnames hebben gemaakt voor een CD die we hopen voor de zomer van 2018 uit te brengen. Met het trio Koning/Javaid/Debacker speelden ik een deel van mijn eindexamen. Met deze groep wil ik opnames gaan maken voor een CD en meer gaan spelen. Ook zit ik sinds kort in een nieuw trio met contrabas, drums en zang waarin we jazzstandards afwisselen met vrije improvisatie.
Naast deze vaste groepen wil ik dit jaar weer performance maken waarin ik met een nieuw thema het concept van mijn eindexamen verder uitwerk. De interdisciplinaire samenwerking die ik tijdens mijn eindconcert DREAM ben aangegaan wil ik verder uitwerken. DREAM was de eerste stap in de richting van een concert waarin meerdere disciplines samen komen. In mijn nieuwe performance wil ik dieper duiken in het verhaal achter het concert en wil ik een intensere samenwerking aangaan met andere disciplines. Ik ga het verhaal niet alleen vanuit muziek benaderen en aankleden met decor, kleding en video. Vanaf het begin ga ik samen een stuk maken waarbij het eindresultaat ergens tussen voorstelling en concert zal liggen.

 
Lilly King tijdens Festival De Oversteek 2017, Nijmegen. Foto @Ria Riswick – (rechts) Stem performance @ArtEZ Finals, Chataine Moekardanoe, Juni 2017, Arnhem

OVER 5 JAAR

Over vijf jaar ben ik met ondersteuning van subsidie en onder de vleugels van een groter productiehuis zoals Paradiso of De veenfabriek aan het werken aan een nieuwe interdisciplinaire performance.
Daarnaast treed ik op als solo stemperformer, speel concerten met mijn band Lilly King, mijn andere bands en nieuwe groepen.
Ook werk ik mee in een productie als stemperformer en in andere kortere projecten, zowel concerten als samenwerkingen met andere disciplines.

INNOVATIE

Voor mij is innovatie super belangrijk. Als we niet blijven vernieuwen, onszelf uitdagen en vragen stellen zou onze ontwikkeling stilstaan. En er is zoveel om te bevragen! Er zijn zoveel regels en manieren die we volgen waar ik het niet mee eens ben. Er zijn zoveel onderwerpen die ik ter discussie wil stellen.
Om te kunnen innoveren moet je grenzen verleggen, nieuwe dingen uitproberen, het onbekende in. Dat is precies wat ik doe als ik improviseer. Als stem improvisator ben ik continue op zoek naar nieuwe geluiden en vormen. Ik ben eindeloos aan het experimenteren, ontwikkelen en uitwerken van ideeën. Innovatie en improvisatie zijn daarom voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik wil met mijn werk mijn publiek uitdagen anders te luisteren, een open houdeing te ontwikkelen. Ik denk dat dat nodig is om te innoveren.

ONDERNEMEN

Ondernemen is voor mij het uitvoeren van je ideeën. Bij het uitvoeren van ideeën komen zakelijke dingen kijken zoals geld, tijd en het vinden van de juiste partners. Daarnaast is ondernemen ook op de vloer gaan werken, composities uitwerken, keuzes maken.
Ondernemen is heel belangrijk in mijn werk. Muziek maak je grotendeels samen. Zeker bij improviseren moet je direct en veel samenwerken om elkaar goed aan te leren voelen en in het moment te kunnen componeren. Omdat voor elkaar te krijgen moet je ondernemend zijn.

Written By
More from Annelie Koning

Annelie Koning – huisblogger update 2

“Innovatie is niet bang zijn, het onbekende uitproberen.” Op dit moment is...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *