ANNELIE KONING – HUISBLOGGER UPDATE 3

waarom ik doe wat ik doe

Ik zit in het café van de tolhuistuin uitkijkend over het IJ met daarboven een druk bewegende wolkendek. Het is een stormachtige zondagmiddag, een dag die zich perfect leent voor het schijven van mijn blog.

In 2018 ben ik begonnen met het voornemen meer met mijn ideeën naar buiten te treden. Dat is ontstaan vanuit te drang te willen delen. Ik ben het afgelopen half jaar heel druk bezig geweest met het verder ontwikkelen van mijzelf als zangeres en maakster. Dit deed ik door onderzoek te doen, uit te zoeken waar ik heen wil met mijn werk, hoe het zich verder kan ontplooien en in wat voor vormen het zich kan kristalliseren. Ik heb dat proces niet veel gedeeld of zichtbaar gemaakt voor de buitenwereld. Dat wil ik nu wel doen.
Het in de praktijk brengen van mijn ideeën en het zichtbaar maken van mijn proces betekent een hoop geregel en leren goed te communiceren, zoals het regelen van een release tour voor mijn band Lilly King waarvan de eerste EP klaar is! En leren dat je dingen drie dubbel moet checken want… Hij ziet er prachtig uit maar ik ben vergeten onze namen en contact gegevens erop te zetten wat nu voor extra werk en geld gaat zorgen… Maar ik kan erom lachen, ik leer het best door te doen en dit doe ik nooit meer fout!

 

Een andere manier om mijn ontwikkelingen te delen is om concerten te regelen met improvisatoren waar ik graag mee wil spelen. Daar was ik al een aantal maanden mee bezig omdat je plekken moet aanschrijven en musici moet vragen, dat duurt altijd langer dan je wilt. Maar dat heeft er wel toe geleid dat ik deze weken een aantal avonden speel met geweldige musici waaronder Jaap Blonk, Wilbert de Joode, Michiel Braam, Ab baars en Onno Govaert!

Door te vertellen wat ik aan het doen ben en te vragen wat ik nodig heb ervaar ik dat de mensen om je heen heel graag willen helpen! Hierdoor ben ik nu in overleg voor het beginnen van een eigen concertreeks in Amsterdam, ga ik langs bij Nieuwe Oost in Arnhem en krijg ik hulp bij het maken van een website en mijzelf beter vertegenwoordigen op social media.
Maar er zit ook een andere zijde aan het praktiseren van je plannen. De wereld waarin we leven vraagt om verkoopbaarheid. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik veel nadenk over hóe ik, en wát mijn product is dat ik op de markt wil zetten en verkoop. Hierdoor kwam er steeds minder ruimte voor de langere ontwikkeling van mijn werk en het meest belangrijke, de waaróm.

Daarom wil ik deze blog ook gebruiken om te vertellen waarom ik doe wat ik doe.

Waarom ik maak

Ik maak muziek om mijn ervaringen in het leven te kunnen delen.
Ik maak muziek om alles wat ik hoor, leer, me opvalt en ervaar te kunnen delen.
Ik maak muziek om te verbinden.
Ik maak muziek om te kunnen uitwisselen.
Ik musiceer omdat ik mij op die manier het best kan uitdrukken.
Ik maak muziek omdat ik me, als ik zing, tot in de puntjes van mijn lichaam levend voel.
Ik maak muziek omdat het werken op de toppen van je kunnen heel bevredigend is.
Ik ben experimenteel vocalist omdat het vertolken van het leven in muziek voor mij alle soorten klanken en emoties omvat.
Ik gebruik alle klanken die ik kan omdat ik de mens op alle punten wil aanspreken.
Ik improviseer omdat improvisatie onvoorspelbaar en wendbaar is net als het leven.
Ik maak experimentele muziek omdat ik dat leuk vind,
Omdat ik er gelukkig van wordt,
Omdat het mij prikkelt,
Omdat het mij uitdaagt,
Omdat het mijzelf en anderen aan het denken zet,
Omdat je erover na móet denken,
Omdat je er niet bij kunt wegzwijmelen,

Ik maak experimentele muziek omdat we graag willen dat alles in het leven comfortabel is en harmonieus. Ik denk dat we meer conflicten moeten aangaan en durven ons soms niet comfortabel te voelen.
Omdat er door het brengen van verwarring de noodzaak ontstaat tot gesprek wat uiteindelijk weer leidt tot verbinding.
Waar het mij uiteindelijk om gaat is verbinden. En ik ben ervan overtuigt dat er door vervreemding en het oproepen van vragen uiteindelijk een diepere verbinding ontstaat.

Al weet ik waarom ik doe, toch is het nog niet makkelijk een plek te vinden voor mijn werk. Ik hoor altijd dat ik iets losmaak, maar dat zijn niet alleen aangename gevoelens. Binnen de muziekwereld verwachten luisteraars vaak nog dat het mooi of aangenaam wordt als ze naar een concert gaan. Maar dat is niet het doel van mijn muziek. Daarom is mijn muziek vaak een risico voor boekers.

Afgelopen zaterdag was mede hierom een bijzonder moment voor mij. Ik deed mee aan De Opmaat een wedstijd voor het Grachtenfestival. De winnaar mag een concert maken van een uur voor komend grachtenfestival waarvan het thema Gerbrand Bredero is.

 

Ik had een plan ingediend waarna ik uitgenodigd werd om het te pitchen. Het was een vreselijk strak gebeuren waarin ongeveer het onmogelijke van een muzikant wordt gevraagd; In twee minuten je concept uitleggen en volgens met een timer die meeloopt vijf minuten spelen. De uitdaging binnen dit keurslijf toch te improviseren en muziek te maken was groot maar lukte ons aardig. Aangezien we gewend zijn de meest experimentele groep te zijn tijdens dit soort wedstijden hadden we verder geen verwachtingen maar tot mijn blijde verbazing heeft het grachtenfestival mijn concept laten winnen! Ik zie het als een eer dat ik de geïmproviseerde muziek kon vertegenwoordigen en ik vind het zeer te spreken voor het grachtenfestival dat ze voor iets onbekends zijn gegaan, iets nieuws. Hoera voor innovatie! En wat een fijne waardering voor de muziek waar ik zo sterk in geloof.

 

 

 

Written By
More from Annelie Koning

Annelie Koning – huisblogger update 2

“Innovatie is niet bang zijn, het onbekende uitproberen.” Op dit moment is...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *