Press & Fold een kritisch en vooral onafhankelijk modeblad

Beeld: Tenant of Culture – From the series Fluo, Flames, Camouflage (2016)

“Ik zag potentie in een modetijdschrift en platform dat een ander modepubliek dient. Een groep die kleding niet ziet als commercieel product maar als artistieke vorm van expressie en ook op die manier over mode wil lezen; een groep die vooral ook nieuwsgierig is naar de context waarin mode ontstaat en leeft. Mode gaat over zoveel meer dan alleen de nieuwste collecties.”

Fashion United ging in gesprek met Hanka van der Voet, oprichter en hoofdredacteur van ‘Press & Fold | Notes on making and doing fashion’.

Hanka van der Voet is hoofd MA Fashion Strategy van ArtEZ University of the Arts en docent Fashion Theory. Tevens is zij als researcher verbonden aan het Modelectoraat van ArtEZ, waar zij zich focust op mode en media.

De bladenmarkt overspoelt bijna van magazines met mode als onderwerp, maar kritische bladen die ook visueel prikkelen, die zijn er volgens Hanka van der Voet, oprichter en hoofdredacteur van Press & Fold, niet. Een groot gebrek.
”In Nederland hebben we een goede traditie van magazine maken: Dutch, BLVD, Butt, Re-Magazine, Blend, Glamcult, Fantastic Man en ga zo maar door. Fantastische bladen (voor zover deze nog bestaan)”, zegt Hanka van der Voet, “maar er zijn nauwelijks kritische modebladen. Of het is te academisch zonder visuele prikkeling, of te commercieel.”

Press & Fold: The Street

Het idee voor het maken van het magazine was er al langer, maar werd concreet toen van der Voet research deed voor de tentoonstelling Everything But Clothes: Fashion, Photography, Magazines (zomer 2015). Van der Voet: “Ik zag potentie in een modetijdschrift en platform dat een ander modepubliek dient. Een groep die kleding niet ziet als commercieel product maar als artistieke vorm van expressie en ook op die manier over mode wil lezen; een groep die vooral ook nieuwsgierig is naar de context waarin mode ontstaat en leeft. Mode gaat over zoveel meer dan alleen de nieuwste collecties.”

Zo staat de eerste editie van het magazine in het teken van de straat, eens de plek om te zien en gezien te worden. Van der Voet: “Tegenwoordig speelt het ‘gezien worden’ vooral online af. Dit heeft niet alleen veranderd hoe we onszelf presenteren, hoe we ons verhouden tot de ander, maar ook ons koopgedrag beïnvloed. Hoewel er zoveel meer te zien is online dan op straat, speelt ‘de straat’ nog steeds een belangrijke rol in de mode. Zo is streetwear een van de grootste trends van het moment, maar wordt er nauwelijks aandacht besteed door bladen in welke context zo’n trend ontstaat.”

 
Beeld links: Beau Bertens for Camiel Fortgens – First Order (2016) | instagram https://www.instagram.com/press_and_fold/

Onafhankelijk modeblad

Hanka van der Voet onderkent dat het lastig is om als nieuw onafhankelijk modeblad jezelf op de markt te positioneren. “Ik word nu gefinancierd door een eenmalige toekenning van het Stimuleringsfonds. Het gangbare verdienmodel voor bladen is door middel van advertenties. Wanneer je kijkt naar die tijdschriften en hoe zij zich verhouden tot de adverteerder, kun je je afvragen in hoeverre het blad nog redactionele vrijheid heeft. De adverteerder wordt genoemd in teksten, advertorials en modereportages. Hoe kun je als tijdschrift bestaan zonder die adverteerders? Via verkoop gaat het niet lukken, daar ben ik inmiddels wel ik achter. Hoe het wel kan hoop ik met de komende edities uit te vinden.”

”Uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen bij die bladen”, begrijpt de oprichter. Maar in sommige gevallen gaat de verweving tussen het artistieke en het commerciële te ver. Ik ben nu samen met mijn eerstejaars studenten van de MA Fashion Strategy aan het onderzoeken hoe modebladen zijn opgebouwd, en wat voor visuele en tekstuele taal ze gebruiken. In de workshop die ik geef met Femke de Vries analyseren we met studenten de Vogue UK, een dramatisch slecht tijdschrift. We kijken onder andere naar de verhouding content versus advertentie, de representatie van witte en zwarte vrouwen, het taalgebruik en de editorials. We zijn pas net begonnen met ons onderzoek, maar de voorlopige resultaten zijn shockerend. Uiteindelijk gaan we de content van de Vogue UK herschikken tot een nieuw magazine. Deze wordt gepresenteerd tijdens State of Fashion, dat plaatsvindt in Arnhem in juni 2018.”

Tegelijkertijd met het uitbrengen van Press & Fold lanceert van der Voet samen met Femke de Vries en Elisa van Joolen Warehouse; een platform waar schrijvers, makers en curatoren die niet passen in het reguliere (commerciële) modesysteem aansluiting kunnen vinden. Warehouse wil hen een podium bieden in vorm van presentaties en publicaties. Van der Voet: “Er is geen plek voor kritische mode-makers om werk te presenteren behalve zo af en toe in een museum, daar willen we met Press & Fold en Warehouse verandering in brengen.”

De eerste editie van Press & Fold kost 15 euro en is vanaf vrijdag 23 februari te koop via geselecteerde boekhandels en winkels en via de website pressandfoldmagazine.com
https://fashionunited.nl/nieuws/cultuur/oprichter-press-fold-het-werd-tijd-voor-een-kritisch-en-vooral-onafhankelijk-modeblad/2018022231075


Beeld: Ruby Hoette – Lost & Collected (2016)

 

Written By
More from Lenn Cox

Ontwerp + Innovatie Prijs Gelderland geopend

OPA is initiatiefnemer van De Ontwerp + Innovatie Prijs Gelderland, waarbij innovatief...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *