MICHELLE VAN OOL – HUISBLOGGER LAATSTE UPDATE

1. Deze laatste blog zal ik schrijven aan de hand van het 20×20 Pecha Kucha format. Het zelfde format waar ik mij aan moest houden tijdens de presentatie bij Arnhemse Nieuwe, een jaar geleden. Ik sprak toen enkel over twee projecten. Dit keer twintig uiteenlopende afbeeldingen van het afgelopen jaar. Hiermee zal ik reflecteren op wat ik heb gedaan, waar ik ben geweest, door wie ik ben geïnspireerd en wat ik heb geleerd.

2. Daar lag ik. Een jaar geleden. Te dobberen op een kunstwerk waarvan de makers alweer in de bus zaten op weg naar het vliegveld. Twee weken lang was ik samen met Tim en Sarah van studio Glithero in Frankrijk, om hun te assisteren bij een workshop in BoisbuchetBoisbuchet is een inspirerende plek waar de hele zomer lang ontwerpers, kunstenaars en studenten uit alle uithoeken van de wereld bij elkaar komen. De dag nadat de workshop was afgelopen, lag ik daar dus, op een waterbed. Op dat moment besefte ik mij dat voor het eerst in mijn leven, na jaren op school te hebben gezeten, ik geen plan had voor de toekomst. Het idee dat ik kon doen en laten wat ik wil gaf mij een ontzettend vrij gevoel.

3. Mocht je graag zelf naar Boisbuchet willen deze zomer maar vind je het iets te prijzig. Je kunt je aanmelden als “staff”, als werkplaatsassistent, fotograaf of als hulp in de keuken. Je kunt dan gratis deelnemen aan een van de workshops.

4. Hier zie je een projectie van de 16 mm film, als onderdeel van mijn eindexamenwerk. Dit was in opdracht voor het EYE film instituut in Amsterdam. In september mocht ik mijn project in een van de bioscoopzalen van het EYE tonen. Dit was de eerste keer dat ik de 16 mm film op een groot scherm zag geprojecteerd, dat was ontzettend gaaf.
5. Mijn eindexamenwerk staat tegenwoordig opgeborgen in een doos in het archief van het EYE. Ik heb een uitgebreide manual erbij gemaakt zodat ik hopelijk op een dag deze doos weer uit kan pakken om een aantal nieuwe 16 mm films te maken.
6. Dit is een foto van een expositie in een galerij in Kleve waar ik samen met Marlou Rutten in oktober ons eindexamen werk exposeerden. In tegenstelling tot de presentatie bij het EYE, paste deze context iets minder bij het werk. Naast het gebrek aan een geschikte ruimte voor de projectie, was het publiek minder op de hoogte van het medium, 16 mm film. Dit maakte het lastiger om naar het publiek te communiceren waar het werk over gaat. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om het juiste podium of platform te vinden voor je werk.

7. Dit is het werk van 40 studenten aan de vooropleiding van ArtEZ waaraan ik een workshop gaf. Deze workshop ging over het visualiseren van beweging. Iedere student nam een bewegend object waar hij of zij een ledje aan bevestigde. In een donkere kamer hebben we vervolgens met deze objecten fotopapier belicht en ontwikkeld.

8. In november ging ik samen met 3 andere alumni van ArtEZ naar Shenzhen in China, als onderdeel van het Continuum Programme  Ik stapte het vliegtuig in met het idee om terug te komen met een kinetische installatie. Dat verliep anders eenmaal in Shenzhen aangekomen.

9. Ik werd geïnspireerd door een Chinese jongen, 21 jaar (leeftijdsgenoot), wonend in Shenzhen. Hij sprak geen woord engels en ik sprak geen woord Chinees. Toch lukte het ons om complete gesprekken te voeren door gebruik te maken van een vertaal app op onze mobiele telefoons. (lees hier meer in mijn 2e blog)

10. De reis naar China heeft er voor mij voor gezorgd om een werk te maken buiten de context van de academie. Door de andere omgeving waar ik mij in bevond, heb ik een compleet ander werk gemaakt dan ik normaal gesproken zou doen. Ik had ineens geen hout of metaal werkplaats bij de hand. Het maken van deze film gaf mij inspiratie. Het liet mij realiseren dat ik mezelf niet wil vastleggen aan een bepaald medium of onderwerp.
11. Dit is een foto waarbij ik een presentatie gaf op Sonic Acts Academy over het boek en de film dat ik heb gemaakt tijdens de reis in Shenzhen. Ik ben het afgelopen jaar erachter gekomen dat het voor mij heel belangrijk is om mijn werk te presenteren voor een publiek. Ten eerst omdat dit een mogelijkheid biedt om mijn werk uit te leggen. Ten tweede vind ik het belangrijk om feedback te krijgen van mensen die ik niet ken. Iemand zei laatst nog tegen mij “Michelle, you have to understand that not everyone understands how you think “. Iedereen heeft een andere achtergrond, andere kennis, andere referenties, waardoor iedereen het op zijn eigen manier interpreteert.
Photo by Pieter Kers
12. After China, London was calling.
13. Glithero waar ik vorig jaar stage liep kwam met de vraag of ik bij hun wilde komen werken. Iets dat ik sowieso het uitproberen waard vond. Daar ging ik dan, op weg naar London.
Glithero, Photo by Petr Krejčí 
14. Tijdens de eerste twee maanden in London moest ik wennen aan het werk en de omgeving. In de tussen tijd ben ik gewend en heb ik het ontzettend naar mijn zin. Ik ben opgegroeid in dorp, waar het de makkelijkste weg is om je te gedragen naar verwachtingen van anderen. London geeft mij de ruimte om mezelf te ontwikkelen zonder mij daarbij onzeker te hoeven voelen.
15. Het werk dat ik doe bij Glithero is heel gevarieerd. Van producten tot aan installaties en alles wat daarbij bij komt kijken.
Green Room by Glithero,
for the London Design Festival,
sponsored by Panerai,
Photo by Shira Klasmer
16. Een van de projecten waar ik betrokken bij ben geweest de afgelopen tijd is het maken van deze Silverware Vasen. Ik vind het proces van dit project erg boeiend. Op een keramiek vaas brengen we een licht gevoelige emulsie aan, vervolgens belichten we een plant op de vaas met een hiervoor ontworpen machine. Na de belichting gaat de vaas door verschillende ontwikkelbaden. Het is een heel kwetsbaar en tijdrovend proces maar het geeft veel voldoening als na het laatste ontwikkelbad het licht aan gaat en je het resultaat kunt bekijken.
Silverware vase by Glithero
17. Wat ik een grote verandering vind ten opzichte van de academie is de tijd die je hebt voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën. We zijn continue bezig met het aanleveren van nieuw werk. Op de academie ben je vooral bezig met jezelf te voeden met nieuwe referenties en inspiratie. Op de academie was ik soms wel een maand bezig met het doen van onderzoek voordat ik dit vertaalde in een project.
Silverware vase by Glithero
18. Ik besprak dit met Tim en Sarah afgelopen week. Ze zijn het ermee eens dat het belangrijk is om moeite en tijd te investeren in dingen die je inspireren. Soms kun je je verliezen in de dagelijkse sleur van het werk. Uiteindelijk is het enthousiasme dat ik heb voor dit werk de grootste drijfveer waarom ik dit werk wil doen. Het is daarom belangrijk om jezelf daaraan te blijven herinneren.
Botanical Tiles by Glithero,
Photo by Maarten Willemstein 

19. Aan de hand van dit gesprek hebben we afgesproken om iedere maandag iets dat ons inspireert mee te brengen naar de studio. Ook willen we regelmatig een middag organiseren waarbij we naar exposities gaan. Afgelopen donderdagmiddag zijn we met de studio naar een expositie geweest van Lee Bul in Hayward Gallery. London is een plek waar je jezelf oneindig kan blijven voeden met inspiratie, althans, als je er naar opzoek gaat. Het komt niet uit zichzelf naar je toe.

20. Een jaar geleden had ik een specifiek beeld over de projecten die ik wil maken. Ik heb geleerd in het afgelopen jaar dat wie ik nu ben is niet wie ik over een jaar ben. Nieuwe omgevingen, nieuwe mensen, nieuwe inspiratie, nieuwe ambities. Ik vind het belangrijk om mezelf daarvoor open te stellen.
More from Michelle van Ool

MICHELLE VAN OOL – HUISBLOGGER UPDATE 3

Zo. Mijn eerste invoice naar Glithero heb ik zojuist verstuurd. Sinds dat...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *